Laktoseintolerante kan spise yoghurt!

Yoghurt med frukt

Har det seg slik at du har laktoseintoleranse, så finnes det flere laktosereduserte og laktosefrie produkter du kan spise. Laktoseintoleranse er når man har en redusert evne tfor å kunne fordøye laktose (melkesukker). Det er spesielt et problem om man har fått i seg for mye laktose, da kroppen vil få problemer med å fordøye inntakt av laktose. Laktosen som ikke fordøyes, føres videre fra tynntarmen din til tykktarmen og gir oss dermed plager som oppleves ved laktoseintoleranse. De vanligste symptomer er mageknip, diarè og oppblåsthet. Disse symptomene skyldes bakteriene i tykktarmen fordøyer laktosen, og produserer gasser. Er det slik at du opplever plager andre områder enn, kan det være tegn på noe annet. Det er heldigvis ikke farlig å innta laktose ved laktoseintoleranse, men det kan gi enorm ubehag. Visste du at yoghurt er spiselig for de fleste med laktoseintoleranse? I Norge er det bare rundt 2 til 3 prosent etniske norske med laktoseintoleranse. De som har asiatiske gener derimot, vil forekomsten av laktoseintoleranse være høyere.

Er det laktose i alle merieriprodukter?

Det er slik at flesteparten med laktoseintoleranse, tåler litt laktose hver dag. Det varierer fra den enkelte, hvor mye man tåler av laktose. FærreEn kvinne som nyter yoghurten sin trenger et helt laktosefritt kosthold. Ganske mange tåler opptil 12 gram med laktose hver dag. Dette tilsvarer ett glass med vanlig melk, to skiver med ost og en yoghurt. Det finnes en del laktosereduserte og laktosefrie produkter for deg. Ved å spise og drikke meieriprodukter i lag med andre matvarer, er en god fordel for deg selv. Det er fordi kroppen kan få lengre tid for å kunne fordøye laktosen, i lag med andre matvarer. Laktoseinnholdet varierer i meieriproduktene. Én kan enkelt finne ut om innholdet av laktose i de ulike produktene som tilbys. Gulost, tubeoster, smøreost, brie, mozarrella og camembert har et lite innhold av laktose eller ingenting. I meierismør er det også et ganske lavt innhold av laktose. Yoghurt og surmelk kan inneholde en mye laktose, men folk med laktoseintoleranse kan tåle det. Det er fordi bakteriene fordøyer laktosen. Matprodukter som brunost og fløteprodukter kan inneholde mye laktose. Dette er noe som oftest tåles dårligere av de med laktoseintoleranse.

Laktosereduserte og laktosefrie produkter

Du kan enkelt sjekke ut laktosetabellen hos melk.no. Den viser blant annet mengden av laktose det er i flere meieriprodukter som er ute på markedet. Gjennom en laktosekalkulator finner du ut mengden av laktose, du har fått i deg i løpet av dagen. Den regner ut laktoseinnholdet i fra mat og drikke. Produkter som er laktosefritt eller laktoseredusert inneholder akkurat like mye jod, kalsium og andre typer næringsstoffer som i originale produkter. Det finnes en rekke laktosereduserte og laktosefrie produkter som: sjokolademelk, melk, syrnet melkeprodukter, Creme fraiche, fløte, rømme, keisam, yoghurt og skyr. Du kan sjekke ut utvalget i din nærmeste butikk eller på nettet. Det finnes også tabletter, kapsler og dråper med innhold av laktase som hjelpe på fordøyelsen. Til fordel er det smart å ta kosttilskudd, for å erstatte nøringsstoffene som er i de vanlige meieriproduktene. Ta deg en yoghurt og slapp av i en sovesofa i fra furniturebox.