Blir du tykk av «skjult sukker» i yoghurten?

Overvekt og fedme har i det siste kommet i søkelyset som store utfordringer for folkehelsen, statsbudsjettet, og ikke minst den enkelte mann og kvinne som sliter med slike problemer som kan gå utover helsen, kjærlighetslivet, familien, og jobben. Mye av årsaken til at overvekt har blitt mye vanligere enn før er endringer i kosthold og aktivitetsmønstre.

At nordmenn er mindre fysisk aktive enn før, i hovedsak fordi dagens yrkesaktivitet ikke setter samme fysiske krav som den en gang gjorde, er ikke noen hemmelighet. Men en enda viktigere årsak til den store økningen i overvekt og fedme de siste årene er at sukkerforbruket har gått kraftig opp. For noen hundre år siden spiste nordmenn knapt nok sukker i det hele tatt, bortsett fra det som naturlig finnes i forskjellige typer frukt som epler og kirsebær. Over tid har imidlertid bruken av tilsatt sukker tatt helt av. Nordmenn spiser mye mer sukker enn før, og mye mer enn menneskekroppen har godt av. Det forårsaker vektproblemer og kan gi store helsemessige konsekvenser.

Spørsmålet mange stiller seg da er om det er de mest åpenlyse kildene til sukker som egentlig er verstingene, det vil si for eksempel godteri, kaker og bakst. Eller er det kanskje andre typer mat som man ikke tenker på som usunn, men som likevel inneholder en del sukker, som blant andre melk, yoghurt og frokostblanding?

Denne debatten har gått så langt at Linda Granlund, som er direktør for folkehelse i Helsedirektoratet, har gått hardt ut mot myten om skjult sukker og forklart at det faktisk er alt det nordmenn spiser av smågodt, sjokolade, og smultringer som er problemet. Det skjulte sukkeret i for eksempel en yoghurt, som ellers er næringsrik mat, er ikke noe egentlig folkehelseproblem. Problemet er rett og slett avhengighet av søtsaker som en stor andel av befolkningen sliter med.