Alt om yoghurten

Yoghurt kommer fra ordet jogurt, som betyr gjæret melk på tyrkisk. Opprinnelig er yoghurten en surmelkstype fra steppene i Asia og Balkanlandene. Yoghurten kom til på grunn av at melken ble sur under nomadenes vandring. Men yoghurten kom til Norge rundt midten av 1950-årene.

Yoghurt er rett og slett melk med forskjellige fettinnhold som homogeniseres og høypasteuriseres før den syrnes med yoghurtkultur. Yoghurtkulturen inneholder levende bakterier og er en blanding av to termofile melkesyrebakterier (streptococcus termofilus og lactobacillus bulgaricus).

For å få riktig tykkelse blir noen yoghurter tilsatt melketørrstoff, mens andre gjøres tykkere med ulike filtreringsteknikker, som oppkonsentrerer tørrstoff – som for eksempel gresk yoghurt.

I naturell yoghurt er det ikke tilsatt sukker, det er kun sukker i smaksatte variantene, og i de det tilsettes syltetøy. Men den karakteristiske smaken som er i naturell yoghurt er smaksstoffet acetaldehyd, som dannes av Lactobacillus bulgaricus fra aminosyrer og laktose.

Mens laktosereduserte yoghurter er i utganspunktet litt søtere, noe som gjør at de inneholder mindre sukker, for å oppnå den riktige smaken.Laktoseredusert da er det naturlige innholdet av laktose i melken, altså melkesukkeret redusert til 1 g laktose per 100 g. Probiotiske bakterier finnes også i noen yoghurter.

Yoghurt natruell har i de siste årene blitt en folkefavoritt. Mye på grunn av at den er sunn og smakfull, lett å variere og kan spise fra frokost til kvelds. Den inneholder lite fett og har ikke noe sukker i seg. Det gir en større grad og ha kontroll på sukkermengden og smaksette den helt selv. Om man vil ha litt bær eller litt syltetøy i. Både litt sirup og honning er også en mulighet. Vil man ha litt topping er det kun fantasien som setter stopper, man kan ha bær, nøtter, frø, krydder, urter, kornblaninger osv.

Det går fint å gi naturell yogurt til barn også, men er man ute etter noe lettvint så får man kjøpt mange typer yoghurter til barn. Men pass på og sjekke sukkerinnholdet, det er også lurt og sjekke karbohydrater. Er det mange karbohydrater er det gjerne mye sukker også.

I yoghurt er det jod, kalsium, proteiner, B-vitaminer og magnesium som barn trenger for å vokse.

Barn kan fint spise en yoghurt om dagen, men man burde holde seg til 5 desiliter om dagen, når det kommer til yoghurt og melk, for inntaket må ikke overdrives.

De fleste barne-yoghurtene inneholder mindre sukker enn vanlig fruktyoghurt. I det norske markedet er flertallet av barneyoghurtene tilsatt sukker på rundt 2-4 %, og det finnes også andre varianter som har ingen sukker eller er tilsatt kunstig søtning. Men vær obs på at barn under 3 år ikke skal ha kunstig søtning.

Man kan også lage yoghurt selv hvis man har en oppskrift Men husk også at yoghurt egner seg til flere ting enn til frokost. Yoghurt kan erstatte smør og fløte i bakst, brukes i dipp eller dressing, lage magrere sauser, has i vafler, osv.

For å forebygge UrinveisinfeksjonUrinveisinfeksjoner det lurt å spise probiotiske melkesyrebakterier, som er bra for fordøyelsen. Og disse bakteriene finner man blant annet i yoghurt.